Shankha Prakshalana – curățare și purificare

Am învățat despre Shankhaprakshalana cu mulți ani în urmă și cu toate că am înțeles minunatele-i beneficii, la început nu am efectuat procedura în mod regulat. Însă, în ultimii ani, o repet de două ori pe an – când vine toamna și la sosirea primăverii.

Shankha Parkshalana este o metodă yoghină de curățare și purificare a întregului sistem digestiv (de la gură până la anus). Această procedură se face bând apă caldă, sărată și efectuând 5 exerciții simple de yoga.

În acest articol vei afla tot ce trebuie să știi despre acestă procedură – cum se face, care sunt beneficiile și precauțiile.

Shankhaprakshalana face parte din grupul de curățare a tractului digestiv, numit dhauti. Iar tehnicile dhauti sunt tehnici de kriyas, adică de curățare și purificare a corpului, folosite în hatha yoga și ayurveda.

În textul despre yoga în limba sanskrită – Gheranda Samhita, este descrisă tehnica Varisara Dhauti, care curăță intestinele cu apă. Swami Satiananda promovează o abordare a acestei tehnici, numite Shankhaprakshalana, care a devenit un pilon principal în tehnicile dhauti în yoga modernă.

Beneficiile tehnicii:

  • Curăță corpul pe interior, eliminând toxinele și resturile din canalul digestiv;
  • Tonifică organele interne – ficatul, rinichii, organele și glandele digestive;
  • Previne infecțiile urinare și formarea pietrelor la rinichi;
  • Purifică sângele și reduce excesul de mucus;
  • Susține metabolismul și întărește sistemul imunitar;
  • Revitalizează corpul la nivel fizic și mental;
  • Tonifică corpul și reduce greutatea corporală, scade apetitul;
  • Crește nivelul de energie stimulând curgerea pranei și echilibrând chakrele.
  • Elimină constipația, sindromul colonului iritabil și alte afecțiuni digestive;
  • Ajută în tratarea cazurilor de diabet;
  • Ușurează simptomele artritelor și a bolilor inflamatorii cronice;
  • Este folosită ca tehnică de prevenire a alergiilor;
  • Acționează ca remediu pentru problemele de piele – dermatite, acnee, psoriazis;
  • Reduce anxietatea și calmează sistemul nervos.

Contraindicații și precauții:

În caz de orice afecțiune sau tratament medical, consultă medicul înainte de efectuarea acestei proceduri!

Aici sunt câteva afecțiuni care ar putea fi influențate de această metodă:

🔹În caz de constipație severă – nu se recomandă shakhaprakshalana. Se poate începe cu practica yoga asana, în special yoga pentru sănătatea sistemului digestiv și seria 2 de pawanmuktasana. Când simptomele de constipație au mai trecut și tranzitul este mai regulat și mai frecvent, se poate face și procedura.

🔹Diabet – shankhaprakshalana este benefică pentru cei care au diabet. Cu toate acestea, persoanele cu diabet trebuie să fie conștiente că procedura va avea un impact asupra dozei de insulină și va trebui să o modifice corespunzător.

🔹Angioedema alergică – se consultă medicul înainte.

🔹Tensiune arterială mare – persoanele care suferă de hipertensiune, trebuie să mențină consumul de sare scăzut. În timpul procedurii se consumă o cantitate considerabilă de apă sărată. De aceea, logic ar fi să se evite. Cu toate acestea, pentru că toată apa sărată (sau aproape toată) va trece prin sistemul digestiv fără să fie absorbită, sarea nu va fi o problemă.

🔹În timpul sarcinii nu se face, conform recomandărilor lui Swami Satyananda din cartea Asana Pranayama Mudra Bandha.

Tehnica Shankha Prakshalana

apă caldă cu sare (concentrație 0.9%)

Elementele principale:

  • Post o jumătate de zi înainte;
  • Faza în care se bea apă caldă sărată;
  • Cele 5 exerciții dinamice de yoga;
  • Kunjal Kriya (Vamana Dhauti) și Jala Neti (opțional);
  • Odihnă;
  • Prima masă de orez fiert cu unt clarificat (ghee);
  • Zece zile de dietă.

Pregătirea

Cu o zi înainte – ne pregătim corpul. Un prânz normal, fără cină și fără gustări după prânz. Un ceai de plante și un fruct ușor se poate în seara de dinainte. Ca să te pregătești pentru procedură, este necesar să nu mai mănânci nimic în după-masa și seara zilei de dinainte.

Mergem la culcare mai devreme, pentru a avea un somn odihnitor.

În dimineața procedurii ne trezim mai devreme, nu bem apă și nu mâncăm nimic înainte.

Avem nevoie de:

  • Un pahar mare pentru băut (aprox 250ml);
  • Apă fiartă și menținută la temperatura de aproximativ 50°C – se pregătesc cel puțin doi litri inițial;
  • La fiecare litru de apă caldă se adaugă 9 grame de sare de mare neiodată. Se obține o soluție cu concentrație de 0,9% de sare. Este ca soluția fiziologică pe care intestinele nu o vor absorbi;
  • În total vom avea nevoie între 3 și 5 litri de apă caldă (concentrație salină 0,9%);
  • Ingredientele pentru prima masă de după executarea tehnicii: 100 g orez + 30 g linte roșie (opțional) + ghee (unt clarificat sau alt unt /ulei vegetal de caju de ex sau ulei de măsline). Se fierbe orezul și lintea, iar la final se adaugă untul și opțional puțin turmeric.

Procedura de curățare

🔹se beau 2 pahare de apă cu sare;
🔹imediat se execută cele 5 asanas dinamice (vezi mai jos tehnica de execuție), de 8 ori fiecare, pentru a încheia o rundă;

🔹se beau încă 2 pahare de apă cu sare;
🔹se repetă toate cele 5 asanas de 8 ori fiecare;

🔹se beau încă 2 pahare de apă cu sare;
🔹se repetă toate cele 5 asanas de 8 ori fiecare;

🔹după finalizarea celor 3 runde, se se merge la toaletă pentru a verifica dacă a început mișcarea în intestine sau nu. Nu se forțează evacuarea.

🔹se continuă procedura (2 pahare apă + 5 asane de 8 ori) și se merge la toaletă după fiecare rundă

Procesul poate să dureze între 6 și 10 runde.

Aproximativ după a treia rundă (6 pahare) poate să înceapă evacuarea (fără să se forțeze). Uneori poate să dureze mai mult până la prima evacuare, 4 sau 5 runde (8 – 10 pahare).

Dacă după 10 pahare nu a început evacuarea, se execută asanele de 2 ori (doua seturi complete) după fiecare pahar (se bea doar un pahar) și se adauga exercițiul numit pawanmuktasana. Din culcat pe spate, se aduce genunchiul la piept și fruntea la genunchi. Coapsa apasă usor pe abdomen. Se execută alternativ (dreptul – stângul) și apoi simultan, de 8 ori.

La început, scaunul este mai solid, urmat de un amestec de scaun și apă. Concentrația scaunului scade până curge apă curată.

Finalul procedurii

🔹După eliminarea apei curate, procesul se oprește. Se poate face o spălare a stomacului, numită Kunjal Kriya (Vamana Dhauti) și Jala Neti (opțional). Aceste tehnici vor fi explicate într-o postare viitoare.

🔹Urmează o relaxare în shavasana de 45 de minute, în liniște (nu se doarme!).

🔹După cele 45 de minute, se mănâncă orezul pregătit. Masa să fie suficientă cantitativ, pentru a reîncepe peristaltismul. Chiar dacă nu simțim foame, este recomandat să mâncăm toată cantitatea pregătită.

🔹După mâncare, urmează o perioadă de odihnă de 3 ore, fără somn.

🔹Următoarea masă va fi la aproximativ 6 ore de la prima masă. Mâncare ușoară, gătită. Se recomandă la fel ca la prima masă.

🔹Se evită activitatea fizică și mentală toată ziua și se continuă odihna și în următoarea zi.

🔹După procedură se continuă o dietă de 10 zile, cu mâncare vegetariană, proaspăt gătită. Astfel ne asigurăm că purificarea pe care am început-o cu acestă ocazie, continuă

Cele 5 asanas dinamice

1. Tadasana
1. Tadasana
2. Tiryaka tadasana
3. Kati Chakrasana 
4. Tiriyaka Bhujangasana
5. Udarakarshanasana
5′. Vakrasana*

*Vakrasana este alternativa la asana numărul 5. Udarakarshanasana

Timp de 10 zile după tehnică

Sunt recomandate: legumele, cereale (orez brun, quinoa, mei, hrișcă), nuci în cantități mici și unturi vegetale în cantități moderate. De băut doar apă plată, filtrată, lapte vegetal și ceaiuri de plante.

Se evită: cafeaua, ciocolata, alcoolul, orice tip de carne, pește, ouă și produse lactate, fructe proaspete și sucuri de fructe, condimente, zahăr și miere, crudități (salate și legume negătite), ceapa, usturoiul, prazul, mâncarea congelată, conservele și mâncarea semi-preparată.

În timpul celor 10 zile de dietă de după, tot ce mâncăm trebuie să fie fiert în apă sau la aburi. Se evită prăjirea. Hrana să fie naturală, simplă și ușor de digerat. În primele zile nu se adauga deloc sare la mâncare, iar după câteva zile, se poate adăuga foarte puțin. Se evită condimentele și tot ceea ce stimulează / excită sistemul nervos.

Această dietă ne face mai conștienți de obiceiurile alimentare și ne ajută să le schimbăm dacă ne dorim. Nu este o dietă destinată să dăm jos din kilograme, însă este posibil ca efect secundar.

Nu se întrerupe dieta mai devreme pentru că pot apărea dureri de stomac, probleme digestive, contipație și stări de disconfort general.

Poți face shankaprakshalana singur/ă?

Mai ales pentru prima dată, este recomandat să se facă sub supravegherea și îndrumarea unui profesor de yoga/ayurveda cu experiență. Pot apărea situații în timpul procedurii pe care poate nu le-am descris în acest articol, însă fiecare situație are soluții și recomandări. De aceea, în timpul procedurii, un instructor cu experiență va ști ce este de făcut.

Dacă nu este posibil, ar fi totuși de preferat să discutați cu un profesor care stăpânește bine metoda înainte să începeți, pentru a trece prin toate aspectele și situațiile care pot apărea. În orice caz, dacă vreți să faceți singuri procedura, respectați TOATE indicațiile și instrucțiunile prezentate.

Se obțin maxim de beneficii cu Shankhaprakshalana atunci când se folosește ca și completare a practicii yoga și a meditației.

Se face maxim de două ori pe an, ca medotă preventivă. Mai des se poate face doar în cazuri speciale, sub îndrumarea unui medic ayurveda sau specialist.